meatball-sundae

Seth Godin (bio) słynie z tego, że pisze rzezy o których inni nie pomyślą, albo jeżeli nawet pomyślą to zapomną zaraz o tym. Meatball Sundae nie jest wyjątkiem, Seth pisze to czego inni ludzie od marketingu nie napiszą – tego, że ich marketing już wcale tak dobrze nie działa, ale w końcu nikogo jeszcze nie wywalili za billboard na Times Square.

Seth w książce dzieli marketing na:

  • Stary – ten, który sprawował się idealnie w zeszłych latach za pomocą billboardów, reklam w TV, czy reklam w radiu, już nie działa (nie tak zupełnie, ale koszta związane z nim są niesamowicie duże, zaś grupa do której to dociera jest nieproporcjonalnie mała);
  • Nowy – ten, który aktualnie jest „na topie”, marketing za pomocą ludzi, blogów, twittera, youtube czy innych dostępnych za darmo środków w sieci. Seth mówi nie jak wykorzystać nowy marketing do swoich celów, ale co zrobić by czerpać z nowego marketingu.

Za pomocą masy przykładów pokazuje on dlaczego niektórym firmom się nie udało a niektórym wręcz przeciwnie. Porównuje koszta związane ze starym marketingiem i nowym pokazując jak za pomocą $5 000, można zyskać $19 000 gdy w starym marketingu można było liczyć na zysk wysokości $125. Upomina on również firmy by każdego klienta traktowali tak jakby był wpływowym blogerem – pokazuje w ten sposób (na przykładach), że jedna osoba może całkowicie zmienić historię danej firmy.

Cała książka jest podzielona na 14 trendów opisujących kolejno w krótkich rozdziałach czym według Setha jest nowy marketing oraz jak można czerpać z tego nowego źródła.

Krótki opis zarówno książki jak i tych 14 trendów, można znaleźć w lupie (stronie grupującej informacji na temat książki) założonej przez Setha dla swojej książki.

Książkę gorąco polecam wszystkim – zarówno programistą, biznesmenom jak i ludziom zajmującym się marketingiem. Na pewno gdybym ją przeczytał wcześniej, przekazałbym ją swojemu menagerowi – bez zmiany myślenia na tym szczeblu, nie zależnie co będziemy robić i tak może zostać przyduszone. W przeciwnym wypadku, wykorzystanie nowego marketingu na bazie starej firmy, która wciąż opiera się na starym marketingu powoduje jedynie meatball sundae.

Książkę można zakupić na Amazon ($15,57) jak i w American Book Store (42 zł).

Dla tych, których nie chcą zakupić książki polecam blog Seth’a. Pisze on częściej niż Ayende, jednak jego posty mają średnio długość pół strony – czyta się je przyjemnie a większość z nich daje do myślenia.